Sixteen

Tvůrčí tým

Námět:

Jaroslav Bouček

Scénář:
 

Jakub Wagner
Jaroslav Bouček

Zvuk:

Richard Müller

Hudba:

Michal Šupák / Moby

Střih:

Šimon Hájek

Kamera:

Viktor Smutný

Režie:

Jakub Wagner

Producent:
 

Jaroslav Bouček
BUC-FILM

Koproducent:

RWE (nyní innogy)
Rok výroby: 2013

příběh dostihové legendy - stylizovaný dokumentární film

NÁMĚT - Jakub Wagner
O koně jsem nikdy nejevil zvláštní zájem. V dětství jsem si hrál na komentátora dostihu z filmu Pharlap – dokonce jsem si nahrál film na magnetofonový pásek a snažil se přesně napodobit originál. Když si vybavím přenosy Velké Pardubické z osmdesátých a devadesátých, jednoznačně jsem byl na straně protestujících aktivistů v čele s Brigitte Bardot. V roce 2007 jsem poprvé viděl Velkou Pardubickou naživo.

Nikdy by mě nenapadlo, že za pět let na to budu natáčet film o české žokejské legendě Josefu Váňovi, tehdy jsem ho navíc ani neznal. Ten rok jsem si vsadil, také poprvé v životě pětset korun na drobnou bělku Sixteen s číslem dvanáct, ani už nevím proč. Namáčknutý na plot jsem sledoval, jak drobná klisna upaluje o víc jak osm délek před ostatními statnými koni a za obrovského jásotu poprvé vítězí v tomto nejtěžším závodě starého kontinentu. Pogratulovat ji pak šla osobně britská princezna Anna.

Byl to fascinující zážitek pro mě spojený se šťastnou náhodou, ale ten vjem, trvající jen několik vteřin, nikdy nezapomenu. Tehdy jsem chtěl natočit krátký film jen o koni - experimentálně pojmutý popisující pouze denní rytmus kontrastu mezi absurdní nudou, klidem ve stáji a dramatem na hraně smrti při zběsilém běhu v dostihu.

Když za mnou víc jak před rokem přišel filmový producent Jaroslav Bouček majitel Sixteen s námětem na dokumentární film o svém koni zaujal jsem nejprve odmítavý postoj. S ješitností umělcům vlastní jsem si říkal. Před rokem jsem dodělal Váňu, co si o mě teď kolegové pomyslí – točí už jen koně… A pak hlasy kritiků. Koho bude zajímat film o kobyle….? Naštěstí jsem hlasům ega nepodlehl. Ať si každý myslí co chce. Věřím své intuici a v uspěchané době na mě představa tichého filmu právě “ jen o koni “ působí přitažlivě

Film vypráví příběh dostihového koně, který ve dvanácti letech ukončil svoji kariéru na vrcholu slávy. Byl zastaven v momentě , když všichni čekali, že vyhraje. Následně ji převážejí do “ důchodu” mezi vyřazené dostihové a normální koně do pražské stáje Suchdol. Stala se z ní celebrita, kdekdo se na ní chodí dívat, jako na fenomenální hvězdu – drobnou klisnu, která dokázala dvakrát vyhrát Velkou Pardubickou a mnoho dostihů po celé Evropě.

Před pár dny jsem natáčel operační sál v Heřmanově Městci, kde byla Sixteen operovaná s kolikou. Na poslední chvíli jí tu zachránili život. Dnes se rozhoduje jestli bude ještě převezena na úplné stáří zpět do Francie, kde se narodila.

SIXTEEN VÍTEZSTVÍ: 2006 CENA LABE, 2007 VELKA PARDUBICKA, 2008 VELKA PARDUBICKA

Režijní explikace - Jakub Wagner
Příběh dostihového koně, kdy se z outsidera stala legenda, je vyprávěn deníkovým principem. Film začíná na severu Francie v přímořském městě Deauville (Normandie), které je vedle bohatých angličanů, festivalu amerického filmu, známé také dostihy a dražbami koní, kam jezdí lidé z celého světa včetně arabských šejků.

Právě sem dovezli Sixteen, tady došlo k setkání irského chovatele Petera W. Kavanagha, českého filmového producenta J. Boučka, francouzského agenta Philippa Jousseta a příběh jako z hollywoodského scénáře začal.

Po převezení do “důchodu“ a následné operaci koliky, kdy jí na poslední chvíli zachránili život tráví většinu času jako téměř každý ve stáří – v samotě. Ve své stáji “ vzpomíná“ na svůj život, který nám lineárně vypráví. Sixteen má ve vyprávění filmu personifikované lidské vlastnosti. Její vnitřní hlas, zosobněný literárním textem, čtený herečkou Terezou Voříškovou komentuje události a vzpomínky z jejího života.

Zároveň s tímto vyprávěním vystavěném na subjektivních komentářích, často s ironickým nadhledem, do děje vstupuje přímý vypravěč, její majitel Jaroslav Bouček se svou rodinou. Jeho vztah k dostihovému sportu, koním, dlouholetá, zkušenost se sázkaři, sázením, hluboká znalost zákulisí celého prostředí i jeho osobní život budou tvořit paralelu k příběhu Sixteen: „Při každé Pardubické jsem stál vždy stranou všech otočen zády k dostihovému závodišti. Vše jsem pak viděl až ze záznamu“.

Forma
Hlavní linii filmu tvoří dokumentárně nasnímaná situace - převoz Sixteen z dostihového tréninkového centra od Josefa Váňi do stájí pro normální koně.

Obrazově je film vyprávěn statickými výjevy, krajinami, archivy z dostihů stylizovaně evokující vzpomínky Sixteen. Vše se ji odehrává v hlavě jako člověku. Vzpomínky jsou intenzivně propojené se vzpomínkami její rodiny. Sixteen poprvé vítězí v roce 2004. Sixteen probíhá cílem a druhý kůň po vyčerpání umírá. Sixteen vyhrává poprvé Velkou Pardubickou, celá rodina prožívá velmi šťastné období a naopak.

Film klade důraz na specifickou syrovou a civilní atmosféru vycházející z tohoto prostředí dostihového sportu. Obecně by měl mít dokument experimentální povahu. Jaroslav Bouček prochází různými prostředími, potká se s Josefem Váňou, Josefem Bartošem a mnohými dalšími, vypráví o Sixteen, společně vzpomínají. Například jak rozkopala vůz při klaustrofobickém záchvatu v Brenerském průsmyku, jak společně s Ready for Life zachránily druhou klisnu, kterou jiná chtěla ukopat.

Kontrapunktem k dokumentárně vyprávěným dynamickým pasážím jsou výtvarně komponované záběry ze stáje, často připomínající absurdní výjev: Bílý kůň zírá do bílé zdi, Sixteen chodí sama dokola v tréninkovém kole, běží bílou krajinou.

Více o filmu naleznete na jeho oficiálním webu - ZDE.

Fotogalerie


nahoru