Rozhovor s Tomášem Varcopem o snižování cen plynu

Před nadcházející topnou sezónou snižujeme ceny. Za vytápění a ohřev vody tak ušetříte. Podrobnosti nám řekne Tomáš Varcop, předseda představenstva innogy Česká republika.

Je snížení cen plynu trend, který bude pokračovat?
Aktuálně se pokles cen na velkoobchodních trzích spíše zastavil, uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál. V každém případě naše nákupní strategie je stále stejná. Rozkládáme rizika v čase a nakupujeme plyn pro naše zákazníky postupně s dvou až tříletým předstihem. Veškeré pohyby na trhu do našich ceníků promítáme také postupně a tím eliminujeme prudké výkyvy cen. S novými cenami se nyní dostáváme na úroveň cen roku 2017 a pro větší spotřeby se jedná dokonce o nejnižší cenu od roku 2013. Je tedy jisté, že následující topná sezóna bude pro naše zákazníky levnější. V dnešní komplikované, době plné nejistoty, je to velmi dobrá zpráva pro více než milión našich zákazníků. Podle našich propočtů by rodina, která zemním plynem vytápí dům a ohřívá vodu, měla ročně ušetřit zhruba 1 500 korun.

Podle některých analytiků je stále prostor pro snižování cen. Dočkají se lidé dalšího zlevnění?
V dnešní komplikované době je těžké dělat nějaké odhady a prognózy cenového vývoje. V každém případě se dá říci, že zemního plynu je na trhu dostatek. To znamená minimálně, že cena by měla být stabilní a samozřejmě, pokud bude trend na světových trzích nadále klesající, tak jej promítneme do cen pro domácnosti i v dalším období.

Jaký vliv na spotřebu komodity má vůbec epidemie koronaviru?
Pandemie koronaviru má evidentní a přímý dopad na spotřebu. V dubnu a květnu bylo možné vidět vyšší spotřebu především elektřiny, ale i zemního plynu u domácností. Bylo to naprosto logické. Lidé prostě zůstávali doma, v maximální míře užívali veškeré spotřebiče a samozřejmě vařili, ohřívali vodu a někdy i přitápěli. Na jaře jsme však registrovali především výrobní odstávky a snižování odběru zemního plynu u velkých a středních průmyslových podniků. V současnosti registrujeme spíše zlepšování situace a doufáme, že tento trend bude pokračovat.

Tomáš Varcop

Vyhlásili jste boj proti tzv. energošmejdům, podepsali společně ještě s několika dalšími hráči deklaraci, kde se sami zavazujete, že se budete podílet na odstranění a potírání těchto praktik, ale stížnosti na obdobné praktiky se stále objevují. Co s tím?
Aktuálně děláme v rámci zmíněné deklarace maximum formou samoregulace. Věříme, že současnou situaci na trhu, kterou tzv. energošmejdi stále zneužívají a kazí jméno poctivým obchodníkům s energiemi, může brzy zlepšit chystaná novela energetického zákona. Novou přísnější normu, která například zavede registraci zprostředkovatelů, jejich povinnosti, a hlavně zamezí podvodnému jednání, nutně potřebujeme co nejdříve. Doufáme, že to bude priorita i pro poslance a novela bude projednána už v září, aby byla platná od 1.ledna 2021.

Na jaké snížení cen se mohou vaši zákazníci těšit a od kdy?
Ceny plynu snižujeme plošně pro všechny naše retailové zákazníky. Lidem se základním produktem plyn Standard automaticky klesne cena od října o 5 %. Zkrátka ale nepřijdou ani zákazníci, kteří s námi v minulosti uzavřeli dlouhodobé smlouvy. Také jim promítneme do vyúčtování pokles ceny, ale jiným způsobem. Zákazníkům s fixními produkty budeme do faktur vyplácet speciální prémie. Celkem této velké skupině našich věrných zákazníků vyplatíme téměř čtvrt miliardy korun. Vyplacenou prémii pak uvidí ve svém vyúčtování.

Musí lidé pro získání této prémie něco udělat? Kdy a jak ji dostanou?
Speciální prémie budeme lidem vyplácet na základě tzv. veřejného příslibu, který už jsme zveřejnili na webu. Je to prověřený a efektivní způsob, který už jsme v minulosti několikrát použili. Pro získání speciální prémie nebudou lidé muset nic dělat. Bude jim přiznána automaticky a její výše závisí na roční spotřebě plynu. Fungovat to bude tak, že zákazníkům v rámci vyúčtování pošleme dvanáctinu speciální prémie za každý započatý měsíc odběru v době trvání veřejného příslibu od letošního září až do konce srpna příštího roku.

Jak se zlevnění promítne do rodinných rozpočtů, kolik peněz lidé za plyn letos ušetří?
S novými cenami se dostáváme na úroveň cen roku 2017 a pro větší spotřeby se jedná dokonce o nejnižší cenu od roku 2013. Je tedy jisté, že následující topná sezóna bude pro naše zákazníky levnější. V dnešní komplikované době plné nejistoty je to velmi dobrá zpráva pro více než milión našich zákazníků. Podle našich propočtů by rodina, která zemním plynem vytápí dům a ohřívá vodu, měla ročně ušetřit zhruba 1 500 korun. Pro zákazníky, kteří využívají plyn v menším domě nebo větším bytě, to bude znamenat roční úsporu tisíc korun. V malém bytě mohou lidé ušetřit oproti loňsku okolo pětistovky.

Chystáte nějaké novinky i pro nové zákazníky?
Lidé, kteří s innogy uzavřou novou smlouvu na fixní produkt po prvním září nebo prodlouží končící smlouvu, budou samozřejmě odebírat plyn již se sníženou cenou. Navíc stále mohou získat štědrou odměnu až šest tisíc korun. Není to přitom žádné virtuální číslo. Na takto vysoký příspěvek dosáhne například čtyřčlenná rodina v třípokojovém bytě s odběrem elektřiny a plynu nebo rodina, která plynem ohřívá vodu a topí v rodinném domě. Na základě zvýšené poptávky od zákazníků jsme také v létě představili nový produkt s dodávkou zelené elektřiny. Skvělé je, že to nestojí ani o korunu navíc.

Uzavření smlouvy vyřídíme i online

Zavoláme vám, jakmile to bude možné

Online

Pouze malá a velká písmena

Telefonní číslo musí obsahovat 9 znaků, může být bez mezinárodní předvolby (+420)

Ucelený výčet práv a povinností ve vztahu se zpracováním osobních údajů a seznam zpracovatelů najdete ‍zde

Uzavření smlouvy vyřídíme i online

Zavoláme vám, jakmile to bude možné

Offline

Pouze malá a velká písmena

Telefonní číslo musí obsahovat 9 znaků, může být bez mezinárodní předvolby (+420)

Ucelený výčet práv a povinností ve vztahu se zpracováním osobních údajů a seznam zpracovatelů najdete ‍zde

Děkujeme za kontakt

Zavoláme vám, jakmile to bude možné. Prosíme o trpělivost.

Požadavek nebyl odeslán

Požadavek na zpětné volání se nepodařilo odeslat.

Na zadané telefonní číslo již evidujeme požadavek na kontakt. Ozveme se, jakmile to bude možné.