Prodeje elektromobilů u nás i v Evropě rostou
Přestože počty elektromobilů a hybridů na českých silnicích stále představují relativně malé procento z provozovaných vozidel, jejich nárůst je patrný a tyto vozy přestávají být záležitostí pouze technologických nadšenců. Jen za prosinec 2020 bylo zaregistrováno více než 1100 elektromobilů, což je přibližně polovina počtu registrací za předchozích 11 měsíců a více než za celý rok 2019, kdy se jednalo o 756 nových elektromobilů.
Za celý rok 2020 tak bylo v Česku zaregistrováno 3262 elektromobilů a 1979 plug-in hybridů. Co se týče značek, je na prvním místě Škoda s 1684 automobily. Na druhém místě se umístila s 396 registracemi Tesla, za níž následuje Hyundai s 345 registracemi.
Ještě zajímavější čísla pak nabízejí výsledky za celou Evropu. Přestože byl celkově trh s automobily vlivem koronavirové pandemie v červených číslech a jen v prosinci poklesl o 4 %, auta do zásuvky zažila rekordní měsíc. V prosinci 2020 bylo v Evropě nově zaregistrováno 281 000 nových elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje meziroční nárůst o 264 %. Samotné elektromobily tak v prosinci tvořily 14 % všech zaregistrovaných automobilů a včetně plug-in hybridů se auta do zásuvky s 23 % již přiblížila čtvrtině trhu.
Největší zájem byl v prosinci o Volkswagen ID.3, za nímž následovaly Tesla Model 3, Renault Zoe a Hyundai Kona EV. Mezi plug-in hybridy patří prvenství Renaultu Captur E-Tech, jenž v celkovém žebříčku obsadil páté místo.
V příštích letech však chce do rychle se rozvíjejícího trhu s elektromobily zasáhnout i společnost Apple, kterou si v současnosti spojujeme především s počítači a mobilními telefony. Neznamená to však, že by si Apple vyráběl svůj Apple Car sám. Podle dobře informovaného analytika Ming-Chi Kuoa chce Apple uzavřít partnerství na jeho vývoj a výrobu s automobilkami Hyundai, General Motors a PSA. Na silnicích by se pak mohl Apple Car objevit už za čtyři roky.
Nabíjení při jízdě
Vedle klasického nabíjení se objevují další varianty ohledně získání „šťávy“ pro elektromobily, což má usnadnit život elektromobilistům a zvýšit zájem o tento typ vozů. Jde o praktičtější bezdrátově dobíjení, které zabere srovnatelný čas jako nabíjení kabelem. Kupříkladu v Norsku, konkrétně v hlavním městě Oslu, se pracuje na tom, aby se elektrické vozy taxislužby nabíjely bezdrátovými indukčními nabíječkami instalovanými na parkovištích. Taxikáři si tak nabijí vůz během čekání na zákazníka, případně i při popojíždění ve frontě.
Společnost Volkswagen v rámci projektu eCharge plánuje vyvinout a v praxi otestovat technologii, která by umožnila bezdrátově dobíjet elektromobily při jízdě přímo ze silnice. Konsorcium, jehož součástí je kromě Volkswagenu také izraelská společnost Electreon a stavební firma Eurovia, již dostalo od německé vlády na pilotní fázi projektu 1,9 milionu eur (asi 49 milionů korun). Dlužno dodat, že tato technologie se již testovala ve Švédsku. Firma Electreon vytvořila nabíjecí výkon 70 kW během jízdy na silnici o délce 1,6 kilometru.
Evropská unie také intenzivně pracuje na tom, aby mohli elektromobilisté na starém kontinentu využívat jednotný systém plateb za dobíjení, čímž by se vše dále zjednodušilo.