Ceny energií jsou teď extrémní, příští rok se stabilizují

Trh s energiemi je teď ve výjimečné situaci, do níž statisíce odběratelů dostali nezodpovědní dodavatelé. Energie zajistíme, ale jsou nyní drahé kvůli vysoké poptávce, delší loňské topné sezoně a dalším faktorům. Do budoucna můžeme očekávat ceny nižší, řekl Právu předseda představenstva innogy Česká republika Tomáš Varcop.

 

Tomáš Varcop

Rázem k vám teď na dodávky plynu v režimu dodavatele poslední instance přechází téměř čtvrt milionu zákazníků. Počítali jste někdy s tím, že by něco takového mohlo nastat?

Jsme v naprosto výjimečné situaci, kdy se statisíce odběratelů energií dostávají do problémů a musí si nedobrovolně hledat nového dodavatele v tu nejméně vhodnou dobu. Do problémů je dostali dodavatelé energií, kteří spekulovali právě na úkor lidí a jejich riskantní byznys se zhroutil.

Hodili ten horký brambor bezohledně na ostatní, na jiné dodavatele a na stát. My teď spolu s dalšími dodavateli poslední instance (DPI) musíme zajistit, aby zákazníci nezůstali bez životně důležité energie. Vysoké ceny na velkoobchodních trzích znamenají, že podmínky dodávek poslední instance jsou pro zákazníky vysoce zatěžující.

Jaká je teď v innogy situace? Předpokládám, že máte zahlcená call centra, administrativu, plné pobočky…

Máte pravdu, nápor příchozích a volajících klientů je obrovský. Celkově nás denně přes telefon, zákaznická centra či e-mail kontaktuje zhruba 15 tisíc lidí. Je to vidět i u našich poboček, kde se tvoří dlouhé fronty.

Naši lidé dělají přesčasy, berou si práci domů, abychom toho zvládli co nejvíc. Děkujeme všem za trpělivost, děláme maximum, abychom tuto zákaznickou tsunami co nejdříve odbavili a situaci, pokud možno rychle stabilizovali. V minulém týdnu jsme všem zákazníkům, kterým máme zajistit dodávky v režimu DPI, rozeslali dopisy s instrukcemi, jak postupovat dál. Lidé v nich dostali rozpis záloh, platební údaje a také informace, jak záchranný režim DPI ukončit.

 

Jak?
Pokud se rozhodnou dál odebírat plyn od innogy, novou řádnou smlouvu doporučujeme uzavřít velmi jednoduše přes naše internetové stránky, bez nutnosti návštěvy pobočky. Připravili jsme pro ně na našem webu innogy.cz jednoduchý formulář, který vyplní za dvě minuty. Na základě vstupů jim připravíme nabídku, kterou mohou akceptovat elektronicky. Je to nejjednodušší cesta, jak se vyvázat z DPI a snížit si tak cenu a zálohy.

Je tu ale ještě jeden aspekt, který bych rád zmínil. Aktuální dění na energetickém trhu dostalo do nekomfortní situace také naše dlouholeté zákazníky, kteří nás chtějí kontaktovat. Rád bych je ujistil, že jsme na ně nezapomněli, a průběžně se snažíme řešit také jejich požadavky.

Zároveň je chci požádat, aby návštěvu našich zákaznických center, pokud neřeší bezodkladné záležitosti, na chvíli odložili a vyčkali, než se situace uklidní. Lze také využít samoobsluhu na portále innosvět.cz, jehož využívání v posledních dnech výrazně narostlo. Jen za minulou středu innosvět využilo 17 tisíc lidí.

 

Není pro vás problém pro tak obrovské množství zákazníků najednou energie nakoupit?
Pro nové zákazníky plyn samozřejmě nakoupit umíme a již se tak děje.

 

A jaká je pro zákazníky v DPI cena?
Cena plynu v režimu DPI bude relativně vysoká, z důvodů, které jsem popsal výše. Zákazníci už to vidí v rozpisu záloh, který od nás dostali. Zálohy jim výrazně narostly, což je zejména kvůli vysokým tržním cenám. Dalším důvodem pro vysoké zálohy je fakt, že spotřebu pro topnou sezonu můžeme rozpočítat jen do šesti plateb, tedy maximální doby, kdy může zákazník v DPI zůstat.

 

Jaké podmínky nabídnete zákazníkům, kteří chtějí režim DPI rychle ukončit a přejít na standardní smlouvu?
Zákazníkům, kteří ocení spolehlivé dodávky od innogy, doporučíme tříletou smlouvu s klesající cenou v jednotlivých letech. Tento produkt je výrazně výhodnější než produkt v režimu DPI. Tady bych rád zdůraznil, že domácnostem se po přechodu do standardního režimu dodávky citelně sníží zálohy, protože jim je rozpočítáme do období dvanácti měsíců.

 

Jak reagují zákazníci? Dá se to za první týden říct?
Aktuálně převažuje u zákazníků úleva, že jim pomůžeme situaci vyřešit. Byť samozřejmě evidujeme i frustraci podvedených zákazníků, zejména na sociálních sítích. Bylo by však fér, aby si všichni, kteří se ocitli v režimu DPI, uvědomili, co je příčinou. Jsou to dodavatelé, kteří svými riskantními postupy uvrhli statisíce lidí do složité situace. Proto je jen dobře, že i stát aktivně hledá cesty, jak zákazníkům pomoci.

 

Co vlastně za prudce rostoucími cenami energií stojí?
Zvýšená celosvětová poptávka po produktech všeho druhu po koronavirové pandemii způsobila mimo jiné zvýšenou poptávku po zemním plynu. Navíc loňská topná sezona se mimořádně protáhla, zásobníky byly po zimě relativně více vyprázdněné a je potřeba je naplnit před nastávající topnou sezonou. S rozvojem dopravy zemního plynu LNG tankery se plyn stal globální komoditou. Zvýšenou poptávku způsobuje také významně zvýšená spotřeba v Asii. Faktorů, které vedou k růstu cen, je celá řada a v letošním roce se jich sešlo více najednou.

 

Jaký je váš výhled u cen pro tuto topnou sezonu a na příští roky?
Podle prognóz expertů jsou letošní podzim a zima extrémní a ceny se v příštím roce mají stabilizovat. Aktuálně jsou forwardové ceny pro rok 2023 a 2024 výrazně nižší než pro rok 2022. Rád bych zejména postižené zákazníky, ale i celou veřejnost ujistil, že zájmem všech zodpovědných dodavatelů je co nejdříve situaci stabilizovat.

Uzavření smlouvy vyřídíme i online

Zavoláme vám, jakmile to bude možné

Online

Pouze malá a velká písmena

Telefonní číslo musí obsahovat 9 znaků, může být bez mezinárodní předvolby (+420)

Ucelený výčet práv a povinností ve vztahu se zpracováním osobních údajů a seznam zpracovatelů je zveřejněn na webové stránce innogy.cz/sluzby/ochrana-osobnich-udaju/

Uzavření smlouvy vyřídíme i online

Zavoláme vám, jakmile to bude možné

Offline

Pouze malá a velká písmena

Telefonní číslo musí obsahovat 9 znaků, může být bez mezinárodní předvolby (+420)

Ucelený výčet práv a povinností ve vztahu se zpracováním osobních údajů a seznam zpracovatelů je zveřejněn na webové stránce innogy.cz/sluzby/ochrana-osobnich-udaju/

Děkujeme za kontakt

Zavoláme vám, jakmile to bude možné - jste v pořadí

Požadavek nebyl odeslán

Požadavek na zpětné volání se nepodařilo odeslat.

Na zadané telefonní číslo již evidujeme požadavek na kontakt. Ozveme se, jakmile to bude možné.