16. května 2019
Průkopník elektromobility z náchodské teplárny
Sluší se připomenout, že do výslužby odešel tento „bohatýr“ až v roce 2018 s více než 10 000 natočenými motohodinami. A navíc jenom proto, že se v Náchodě místo uhlí začal k vytápění využívat ekologický zemní plyn.
Náchodský Stalinec se v areálu místní teplárny skutečně nenudil. Rozhrnoval hnědé uhlí, které sem dopravovala železniční vlečka z dolu Bílina. Právě nízký hluk představoval jednu z výhod elektrobuldozeru, těmi dalšími byly nízké vibrace a v podstatě nulové emise. Díky elektrickému pohonu odpadalo také zdlouhavé zahřívání motoru a stroj byl okamžitě připravený ke svému nasazení. Přestavěný buldozer měl rovněž nižší provozní náklady dané úsporou paliva, motorového oleje a filtrů. Díky jednoduchosti elektromotoru tak výrazně poklesly i celkové náklady spojené s opravami.
„Srdce“ náchodského buldozeru tvořila dvojice elektromotorů. K pojezdu sloužil silnější z nich (55 kW), druhý elektromotor (22 kW) poháněl hydraulické agregáty. Místo rozrývače se za kabinou nacházelo umístěné navíjecí zařízení s napájecím kabelem o celkové délce 110 metrů. Zajímavostí byl speciálně zkonstruovaný šnek navijáku, který při zpětném navíjení zajišťoval rovnoměrný posun kabelu na kotouči. K odvíjení a navíjení kabelu docházelo automaticky při sešlápnutí spojky.
Elektrický buldozer T-170 je bezesporu raritou a ukázkou inovačního myšlení tehdejších konstruktérů. Na náchodském Stalinci byly provedeny ještě další úpravy, ať už jde o přídavnou stupačku z protiskluzové mřížoviny, nebo instalaci výkonného topení a větráku v kabině. Vše je nadále plně funkční a elektroStalinec už netrpělivě vyhlíží svého nového majitele z řad sběratelů.